
By JOAN DELANEY 
Epoch Times Staff

The health of free expression in 
Canada—or the lack thereof—was 
the subject of a report released by a 
Toronto-based watchdog organiza-
tion Monday to coincide with World 
Press Freedom Day.

In its first-ever annual report, Ca-
nadian Journalists for Free Expres-
sion (CJFE) analyzed a range of is-
sues, including the reasons human 
rights tribunals should stay away 
from trying to regulate offensive 
speech, police impersonation of 
journalists, and violations of free ex-
pression during the 2010 Olympics.

From unprecedented rulings by 
the Supreme Court of Canada, to 
stonewalling by the federal govern-
ment on access to information re-
quests, the report found that 2009 
was a noteworthy year for free ex-
pression issues in Canada.

“There are big changes happen-
ing in Canada right now. That was 
one of the reasons we chose this 
year to create this report card, be-
cause it’s been a remarkable year,” 

says CJFE manager Julie Payne. 
“There have been eight ground-

breaking cases in front of the su-
preme court—some of them we’re 
still waiting for decisions, some 
of them we’ve been getting deci-
sions—and they’re really going 
to change the landscape for free 
expression.”

The report gave the government 
a failing grade on access to infor-
mation, pointing out that although 
Prime Minister Stephen Harper 
made eight promises during the 
2006 election campaign to reform 
Canada’s access to information laws, 
just one has so far been kept—and 
that only partially.

Forty-three percent of informa-
tion requests to government de-
partments were not met within the 
required time limit of 30 days; 23 
percent took more than 60 days. 
When they were finally released, 
some documents had large chunks 
of text blacked out.

Payne says that while successive 
governments have stonewalled on 
access to information requests, the 
problem is “reaching a crisis point 

now.”
Cases currently before the Su-

preme Court promise to make 2010 
another noteworthy year for free ex-
pression, she says.

“There’s two big ones about pro-
tection of sources issues that we’re 
still waiting for decisions on. There 
are all sorts of things happening in 
terms of access to information and 
the government and what Canadi-
ans have a right to hear and know. 
It’s an exciting time. I think there 
is some really groundbreaking work 
happening and hopefully it will 
have an impact.”

The following are some high-
lights of CJFE’s 2009 Free Expres-
sion Review.

Free expression in the courts: Def-
amation rulings and hate speech 
laws became the subjects of high-
profile court cases in 2009, with 
journalists and writers on one side 
and citizens and minority groups 
aggrieved by their reporting on the 
other, said the report.

In December 2009, a landmark 
ruling by the Supreme Court estab-
lished the defence of “responsible 
communications,” allowing journal-
ists who cover stories “on a matter 
of public interest” to escape liability 
if they can show they diligently at-
tempted to prove the facts.

On the issue of more openness in 
court, at the appeals court level, all 
the cases CJFE reviewed were de-
cided in favour of more open court-
rooms. However, at the trial level, it 
was a different story.

“While there are trial judges who 
are informed and sensitive to the 
concept of transparency, far too 
often the lower courts exhibit a stub-
born dependence on a knee-jerk use 
of publication bans, sealing orders, 
and in-camera proceedings,” the 
report said.

Freedom of information: The re-
port found that Canada’s Access to 
Information Act (ATIA) has largely 
been used to hide rather than pro-
vide information, with the situation 
worsening in recent years.

During 2009, the worst offend-
ers for stalling on information re-
quests were Health Canada, Public 
Works, the RCMP, Canada Border 
Services, Foreign Affairs, and the 
Department of National Defence.

Introduced in 1982, the ATIA cir-
cumscribed what information was 
available by excluding all cabinet 
documents and dozens of govern-
ment agencies and Crown corpora-
tions. It also declared that the In-
formation Commissioner could not 
be compelled to release information 
that the government decided should 

be kept secret.
The report explained that “free” 

means “unfettered” while “access” 
means “an approach,” with the re-
sult that the ATIA guaranteed a pro-
cedure rather than a right. CJFE is 
calling on the government to close 
this loophole by making it a free-
dom of information act rather than 
an Access to Information Act.

Police impersonating journal-
ists: Canada is one of the few west-
ern democracies that allow police 
to pose as journalists, the report 
said. It cites cases in which police 
pretending to be reporters have ar-
rested suspects after luring them 
into false interviews, posed as re-
porters to capture protests on film, 
and pretended to conduct news in-
terviews to gather information for 
their investigations.

Supported by other media and 
free expression groups, CJFE 
is preparing a court application 
against the Ontario government 
to end the practice of police imper-
sonating reporters. The applica-
tion seeks a declaration from the 
court that the practice violates the 
freedom of expression guaranteed 
in the Canadian Charter of Rights 
and Freedoms.

Olympic watch: In monitoring 
the 2010 Olympics in Vancouver 

in January, CJFE found that offi-
cials at all levels of government 
“appeared all too ready to deny 
speech, protest and assembly 
rights in order to generate a rosy 
glow on the Games.” Most wor-
risome, said the report, was the 
temporary detention and interro-
gation of four American journal-
ists and their colleagues travelling 
to Canada around the time of the 
Olympics.

Other areas covered in the report 
include free speech on the Web, at-
tacks on the ethnic press and the 
unsolved murder of Indo-Cana-
dian Times founder Tara Singh 
Hayer, and Canadian journalists 
attacked or detained abroad.

CJFE also recognized several 
accomplishments during 2009, 
including the Information Com-
missioner of Canada “for keep-
ing the government’s feet to the 
fire in difficult circumstances,” 
and major media outlets that, in 
a year of recession, spent tens of 
thousands of dollars arguing im-
portant cases in all levels of court.

The Canadian Human Rights 
Commission was recognized for 
its decision in the Lemire case that 
deemed the hate speech provision 
of the Canadian Human Rights 
Code to be unconstitutional.

NationThe Epoch Times

May 6 – 12, 2010

P3

solution on P7

 A
la

n
 M

o
rg

a
n

C

4
TM

Presented By

Guess the hidden saying,
phrase  or word(s) suggested

by the graphic below

+COME
+COME

2009 
notable year 
for free 
expression 
in Canada: 
Report
Supreme Court rulings score  
an A while access to 
information gets an F

Mounties stand next to Olympic rings during the closing ceremony of the 2010 Winter Games in Vancouver. Violations of free expression during the Olympics was 
one of the topics covered in a new report by Canadian Journalists for Free Expression. DIMITAR DILKOFF/AFP/Getty Images

VICTORY Continued from P1
The papers had no advertisements or 
news, just articles denouncing Falun 
Gong and calling for the elimination 
of the meditation practice, which has 
been subject to often violent suppres-
sion in China since 1999.

The articles in Chau’s special edi-
tions repeated the Chinese regime’s 
most malicious charges against 
Falun Gong practitioners—that 
they engage in bestiality, vampir-
ism, murder, and suicide. 

These are exactly the same viru-
lent fabrications state-run media in 
China have been broadcasting since 
the practice was outlawed in 1999—
charges rights groups say are propa-
ganda used to justify the repression. 

The Epoch Times examined Chau 
and his business and wrote several 
articles detailing his actions. The 
paper interviewed a former high-
ranking Chinese diplomat who sug-
gested Chau was working on the be-
half of the Chinese regime.

Chau sued The Epoch Times for 
libel, seeking nearly a quarter mil-
lion dollars in damages.

But the judge found that Epoch 
Times journalists had “acted reason-
ably and committed no fault,” not-
ing that the reporters had reviewed 
testimony made before the Euro-
pean Parliament and U.S. House of 
Representatives, interviewed a for-
mer Chinese diplomat with insight 
into Beijing’s influence of overseas 
media, and spoken with members of 
the Chinese community in prepar-
ing their stories. 

“This is a case of the biter com-
plaining about being bitten,” Justice 
Mandeville said in her ruling.

The judge noted that Chau de-

scribed his own role as 
an agent of the Chinese 
regime. 

“In fact ... during a forum 
for news agencies in Beijing 
[Chau] described his duty as 
a publisher of an overseas 
Chinese media, saying that 
he has ‘... the responsibility 
to maintain a positive image 
of its motherland, to defend 
the dignity of the Chinese 
nation and to unswervingly 
promote and facilitate the 
spirit of national revival,’” 
Justice Mandeville wrote, in 
reference to one of Chau’s 
speeches uncovered by an 
Epoch Times reporter. 

“Mr Chau ... believes that 
it is part of his responsibil-
ity to defend the position 
of the PRC government. 
The [Epoch Times] articles 
raised that his opinions on 
Falun Gong but also on 
Tibet and many other sub-
jects are identical to that 
which the PRC’s govern-
ment advocates.”

The court also found that, 
though Chau had denied 
being an agent of Beijing, 
his explanations for how he 
funded his special editions 
were “to say the least, neb-
ulous.” Justice Mandeville 
said Mr. Chau had offered 
three different explanations. 

She added that The Epoch 
Times had an essential 
source in Chen Yonglin, a former 
consul at the Chinese consulate in 
Sydney, Australia. Before defecting 
to Australia, Chen said his respon-

sibilities included monitory and par-
ticipating in efforts to suppress Chi-
nese dissidents in Australia.

Chen supported this claim with a 

document from the Chinese 
consulate in Sydney. 

Titled the “Special Anti-
Falun Gong Working Group 
Division of Labour Table” 
and dated February 7, 2001, 
it lists the responsibilities for 
members of the anti-Falun 
Gong team, which included 
the heads of all sections at the 
consulate. 

For example, the head of 
the political affairs depart-
ment was responsible for 
“recommending” anti-Falun 
Gong articles from state-
run media in China for use 
in Chinese-language media 
overseas and writing anti-
Falun Gong articles for pub-
lishing in Chinese-language 
media.

Chen said it was likely that 
Chau was acting on Beijing’s 
behalf. 

The stories Chau com-
plained of, published in 
2007, were merely several 
of many reports The Epoch 
Times carried that probed 
the Chinese regime’s efforts 
to influence media, commu-
nity, and student groups in 
Canada. It’s an issue that 
has concerned the Canadian 
government. 

In 2006, The Epoch Times 
uncovered that Ottawa had 
sent home Mr. Wang Peng-
fei, the second secretary at 
the Chinese Embassy in Ot-

tawa, after he was caught collecting 
information on Falun Gong practi-
tioners in Canada and inciting stu-
dents to help him. The Prime Min-

ister’s Office later confirmed the 
report. 

“I am very pleased to see that the 
judge realized that this was sound 
journalism, that it was well done,” 
says Michel Juneau-Katsuha, one of 
Canada’s foremost experts on Chi-
nese espionage and the former head 
of the Asia desk for CSIS (Canadian 
Security Intelligence Service). 

Juneau-Katsuya is the author of 
Nest of Spies, a book detailing 
Canada’s failure to address the es-
pionage carried out in Canada by 
China and other countries.

He said lawsuits like the one The 
Epoch Times faced are a common 
strategy the Chinese regime uses 
to silence people who are writing 
about sensitive topics.

“Chinese intelligence services 
know the law and they have been 
using the law to try and intimi-
date. This is a form gagging law-
suit. They try to sue people and en-
tangle them in lawsuits for a long 
period of time, knowing this will 
cost them a lot of money, to scare 
them to write about them.”

“We know one thing, that the 
vast majority of the Chinese media 
are actively controlled by the [Chi-
nese] government.”

Juneau-Katsuya says those like 
Chau who follow the Chinese state 
media closely can earn accolades 
back in China and free trips on lu-
crative speaking tours.

Chau’s work to denounce Falun 
Gong was indeed immediately 
recognized. Within four days of 
the “special edition” hitting the 
streets, the website for the Main-
land China-based People’s Daily, 
the official newspaper of the Chi-

nese Communist Party, published a 
report praising Chau. 

“The Justice Special Edition (the 
paper also bore the English name 
Truth Magazine) has 32 pages with 
a distribution of more than 100,000 
copies,” the People’s Daily said. 
“The front page carries publisher 
Crescent Chau’s special article … It 
is very sharp, rich in content, and 
powerful.”

Court upholds Epoch Times probe into Montreal publisher

Justice Catherine Mandeville dismissed a defamation 
claim by Crescent Chau, publisher of La Presse 
Chinoise in Montreal, against The Epoch Times’ 
Montreal publisher. ‘This is a case of the biter 
complaining about being bitten,’ Mandeville said in 
her ruling. ANDREA HAYLEY/EPOCH TIMES


