P4

I’Oreal heiress scandal
reaches climax in France

By AURELIEN GIRARD
Epoch Times Staff

PARIS—After nearly a month of
being embroiled in accusations of
scandal, France’s Labour Minister
Eric Woerth resigned from a key
post—two days after his name was
cleared.

Woerth, who was accused of a
conflict of interest in the scandal
surrounding L'Oreal heiress Liliane
Bettencourt, resigned from his posi-
tion as treasurer of President Nikolas
Sarkozy’s UMP party on July 13 after
an investigation cleared him of any
fault in the scandal.

“There has been a polemic, and I
took good note of it,” he told L'Express
newspaper. He had previously refused
to resign, assuming it would equate to
admitting he was guilty.

But two days after the General In-
spectorate of Finance (IGF) published
its report finding that Woerth “had no
information” on Bettencourt’s tax eva-
sion scheme, he resigned.

On July 12, in a show of support for
his minister, Sarkozy addressed the
issue in a rare one-hour interview on
France 2 public television. Sarkozy
is currently counting on Woerth in
bringing to fruition difficult plans to
reform France’s pension system.

Sarkozy called Woerth a “competent
and honest person” and rejected the
idea that he should resign as labour
minister. However, the president ex-
pressed his support for Woerth’s resig-
nation as UMP treasurer, hinting that
he should probably “give up his posi-
tion” to focus on pension reform.

LINKS TO BETTENCOURT
Accusations against Woerth came
to the fore after Bettencourt’s butler
taped and leaked to the press dis-
cussions she had with her financial
counsellor.

The recordings suggest that Betten-
court, France’s richest woman, could
hold as much as C$85.5 million in
a Swiss bank, thus escaping French

NN

SCANDAL WEARY: French government financial inspectors on July 11 cleared scandal-hit Labor Minister Eric Woerth
of accusations that he helped L'Oreal billionaire Liliane Bettencourt evade taxes. On July 13, Woerth resigned as ruling
party treasurer. Woerth has also been accused of a conflict of interest because his wife worked for a company managing
Bettencourt’s estate while he was Budget minister. FREDERICK FLORIN/AFP/GETTY IMAGES

taxes.

Members of the opposition claimed
that Woerth, who was budget minister
at the time and had pledged to fight tax
evasion, could hardly pretend he was
not aware of Bettencourt’s situation
since his own wife, Florence Woerth,
was working as a financial adviser to
her.

Mrs. Woerth announced on June
21 she would resign from her position,
but this did not satisfy critics.

Then came the accusation from a
former Bettencourt employee who
said that in 2007, the heiress had of-
fered C$164,000 in cash to support
Sarkozy’s presidential campaign—a
sum that sits well above the legally
allowed maximum contribution of

C$9,870. If the allegation had turned
out to be true, Woerth would have
been blamed for the illegal donation
since he managed the UMP’s cam-
paign funds in his function as party
treasurer.

Woerth commented to Le Nouvel
Observateur newspaper that the at-
tacks against him were “ignominious
and utterly dirty.” To Parliament, he
said “The wife of a minister can have
a job. There is no conflict of interest.
The truth is that I have done nothing
wrong. My integrity and that of Flor-
ence are absolute.”

He added that he was “the right tar-
get at the right time,” since he is cur-
rently reorganizing the French pen-
sion system and facing street protests

as well as a strong left-wing opposition
in Parliament.

Prime Minister Francois Fillon
supported Woerth publicly, saying he
would not “let his honour be trampled
upon for some miserable small politi-
cal plans. I will not let our democracy
deviate on roads of revenge.”

Woerth might be able to expect
brighter days ahead now, unless new
elements in the management of Bet-
tencourt’s fortune come to light, which
the Socialist Party will use to turn up
the heat again.

“We will maintain pressure on the
government,” Socialist lawmaker
Jean-March Avrault said on television
shortly after Woerth’s resignation.

“We won't let this case go away.”

The Epoch Times

July 15 — 21, 2010

Hamas bans
three newspapers
in the Gaza Strip

Move came
after Israel
lifted a ban on
the same media

By GENEVIEVE LONG
Epoch Times Staff

JERUSALEM—Three pro-Fatah news-
papers produced in the West Bank have
been banned from Gaza by Hamas.

On July 7, Gaza-based distributors
of the three daily papers, Al-Hayat al-
Jadida, Al-Ayyam, and Al-Quds, were
met by Hamas security forces who did
not let them pick up the publications
after passing through the Erez cross-
ing, a barrier at the northern end of
Gaza.

Recently, Israel lifted its own three-
year ban on the three newspapers in
Gaza.

According to New York-based press
freedom organization the Commit-
tee to Protect Journalists (CPJ), Abdel
Nasser Al-Najjar, chair of the Pales-
tinian Journalists Syndicate and the
editorial director of Al-Ayyam, said the
newspapers were told to sign an agree-
ment agreeing not to criticize Hamas
if they want to distribute in Gaza.

“Hamas unofficially asked the offi-
cials of the newspapers to sign, and
when we try to contact Hamas officials
they refuse to talk or comment on that,”
Al-Najjar told CPJ.

The Hamas Information Office de-
nied the claim, saying that at least one
pro-Hamas paper has been banned
from the West Bank for the past three
years.

The conflict between the two larg-
est Palestinian political factions, Fatah
and Hamas, dates back largely to 2005
when Yasser Arafat died. In the power

void, the two parties could not come
together and the tension steadily inten-
sified, culminating in the summer of
2007 when the Palestinian Territories
split into two, with Fatah controlling
the West Bank and Hamas the Gaza
Strip.

Conflicts between pro-Hamas and
pro-Fatah newspapers are not new.
The international press freedom orga-
nization Reporters Without Borders
(RSF) reports that in 2009, over 20
journalists were arrested by Hamas
interior ministry security services.
RSF says the journalists were ques-
tioned about their links with Fatah
and the “Ramallah government”
while in custody.

According to RSF, Palestinian Au-
thority security forces in the West
Bank have arrested several journal-
ists they consider close to Hamas,
including in 2009 when about 40
journalists, mostly with al-Agsa TV,
were arrested and questioned about
their work, their media’s source of
income, and their relations with
Hamas officials.

The ongoing coercion and intimi-
dation has created an atmosphere of
self-censorship for Palestinian jour-
nalists, says RSF.

Mousa Rimawi, from the Pales-
tinian Center for Development and
Media Freedom (MADA), agrees that
the situation is “nothing new.” She
told the CPJ that the turning point
came in 2007, when Hamas won
elections in Gaza and took power.
The elections only intensified the rift
between Hamas and Fatah.

Rimawi thinks Hamas’s new ban
on the three newspapers is a move to
censor the editorial positions of the
newspapers, preventing criticism of
Hamas. She also thinks Hamas is
using the ban of the newspapers to
pressure Palestinian authorities in
the West Bank to let media outlets
there affiliated with Hamas oper-
ate freely.

Manhunt

By STEPHEN JONES
Epoch Times Staff

A manhunt for a rogue Afghan sol-
dier who killed three British troops
was underway on Wednesday, as re-
ports suggested that the attack was
part of a new Taliban strategy.

The soldier shot dead a British of-
ficer in his sleeping quarters ata base
in the Nahr-e Saraj district, Helmand
Province, in the early hours of Tues-
day morning.

In addition, he fired a rocket-pro-
pelled grenade at the command cen-
tre of the base, killing one British
lieutenant and one Nepalese Gur-
kha. Four others were injured in the
attack.

The Taliban has claimed that the
renegade soldier has joined their
movement. The Afghan Minis-
try of Defense said the attack was
premeditated.

Lastweek, the Taliban announced a
new operation called al-Fatah, mean-
ing “victory” in Arabic.

The attack on Tuesday morning
was a part of that operation, Sky News

on for renegade Afghan soldier

reported, citing an interview with a
Taliban official.

It is not the first time that a mem-
ber of the Afghan security forces has
turned on NATO troops.

In November last year, an Afghan
policeman opened fire on a British
convoy at a secure checkpoint in Nad
e-Ali, Helmand Province. Five British
soldiers were killed and six injured.

Officials in Afghanistan have an-
nounced a large-scale manhunt in the
region for the rogue soldier. Lt. Col.
Todd Breasseale told Britain’s Chan-
nel 4 News that the Afghan soldiers
at the base were “devastated.”

“They are not part of the Royal Gur-
kha Rifles (British Army regiment),
but in a way they feel like they were
as they lived together, [and] got shot
at together. They’re notin a very good
state.

“Without a doubt this was a heavy
blow to all of us and in a way it
strengthens the partnership. The
Afghans have been moving forward
for an all-out manhunt—it’s what
partners do for each other.”

Speaking in Parliament, Prime

Minister David Cameron said that
the attack was designed to engender
a loss of faith in the Afghan forces.

“The insurgents want us to change
our approach, they want us to aban-
don our strategy, they want us to lose
faith in the Afghan national army.
That would not be the right approach,”
he said.

Cameron said that a joint investiga-
tion would be carried out by NATO
and Afghan forces, which would
highlight the “lessons to be learned”
from the incident.

Afghan President Hamid Karzai
has sent a letter of condolence to Brit-
ain, apologizing for the killings.

One of the soldiers was named on
Wednesday as Lt. Neil Turkington, 26,
from Portadown, County Armagh in
Ireland. The local member of Parlia-
ment, David Simpson, visited Turk-
ington’s family on Tuesday night.

“They are going through a lot of
emotions—a mixture of shock,
numbness, sadness, everything rolled
into one,” he told Radio Ulster.

“At this stage there are still a lot
more answers to get.”

FALLEN SOLDIERS: Mourners hold

flowers at the funeral of seven British
soldiers killed in Afghanistan on June
29. On July 13, a rogue Afghan soldier
killed three British troops at a base
in the Nahr-e Saraj district, Helmand
Province. BEN STANSALL/AFP/GETTY
IMAGES

France votes for burga ban

By MARCO 'T HOEN
Epoch Times Staff

French parliament on Tuesday voted
in favor of a bill to totally ban the
wearing of full face-covering veils
in public spaces.

The lower house of the National
Assembly voted an overwhelm-
ing 335 for the bill and only one
against.

Socialist and Communist depu-
ties abstained from voting.

The bill gives six months to Mus-
lim women to adapt, after which it
will be illegal to cover faces in public
places like streets, parks, shops, or
on public transport.

Wearing a niqab or burqa will
carry a fine of C$195. Men forc-
ing women to cover themselves are
most heavily punished, with a pen-
alty of up to C$39,190 and one year
in jail.

France has about 5 million to 6
million Muslims, out of which ana-
lysts say only 1,900 wear the full
veil. According to Amnesty Inter-
national’s expert on discrimination

VEIL BAN: The French Parliament
voted on July 13 in favour of a bill
banning face-covering veils in public
spaces. EVERT-JAN DANIELS/AFP/GETTY
IMAGES

in Europe, “A complete ban on the
covering of the face would violate
the rights to freedom of expression
and religion.”

The bill is not yet law, as it still
has to pass the senate in Septem-
ber and the text must still be exam-
ined by the Constitutional Council
of France.

The European Court of Human
Rights, which protects religious
freedoms, might also have a say in
this, as similar laws are pending in
Belgium, Spain, and some Italian
municipalities.

The Epoch Times

Tell us how we’re doing and you could WIN!

In order to serve you better, we'd like to hear what you think.

Please take a moment to fill out our reader survey for a chance
to win an iPod touch or one of three T-Fal cookware sets. And
thanks for the feedback!

The survey is how online at: EpochTimesCanadaSurvey.com




